Werkwijze Erop af

Wij werken altijd volgens een stappenplan. Hieronder hebben wij deze beschreven met een fictieve leerling genaamd Lisa. Wij leveren altijd maatwerk, omdat ieder iedere situatie en elke leerling iets anders nodig heeft. In grote lijnen volgen wij altijd onderstaand schema.

 

Stap 1: Signaleren

Lisa mist af en toe de eerste paar uur op school. Bij de online lessen staat haar camera niet altijd aan. De zorgcoördinator (maar dit kan ook de mentor, verzuimcoördinator of bijvoorbeeld de administratief medewerker zijn) merkt dit op. Het verzuim is niet direct zorgwekkend zijn, maar er speelt een onderbuikgevoel. Een eerste gesprek met Lisa levert niet veel op. Ouders houden zich op de vlakte.

Stap 2: Voorgesprek en aanmelden

Lisa kan (anoniem) met de medewerker van Erop af worden besproken. Advies is soms als voldoende maar soms is het beter om ook de ouders van Lisa in te lichten. Dan kan er door school een voorgesprek gehouden worden wat eventueel kan leiden tot een aanmelding bij Erop af.

Stap 3: Inventarisatie en analyse

De Erop af medewerker gaat met Lisa, ouders, school en eventueel andere betrokken in gesprek. Dat kan thuis, op school, of op kantoor. Het verzuim wordt in kaart gebracht en er wordt nadrukkelijk gekeken naar de mogelijke reden van verzuim. Onderliggende reden bepaald het vervolg met betrokkenen partijen (zoals LPA, JGZ, etc.)

Stap 4: Afspraken maken

Met Lisa, ouders en school worden afspraken gemaakt over hoe de oorzaak van het verzuim het best kan worden aangepakt. Vervolgens wordt met alle partijen afspraken gemaakt over wie welke stap gaat maken. Er wordt afgesproken wie regie houdt. Afspraken leggen we vast.

Stap 5: Doen, monitoren en evalueren

De voortgang van gemaakte afspraken wordt gevolgd door medewerkers Erop af en school. Waar nodig wordt bijgestuurd. Regelmatig wordt gezamenlijk geëvalueerd. Doel is om verzuim terug te dringen, volledige uitval te voorkomen én om te werken aan de achterliggende reden van het verzuim. M.b.t. dat laatste is één van de opties een derde partij in te schakelen en Lisa en ouders te motiveren voor een (extern) traject.

Stap 6: Afronding

In principe wordt het traject aan het einde van het schooljaar of een aantal maanden na de start van het nieuwe schooljaar afgesloten. Dat is deels afhankelijk van behaalde resultaten.

Dutch
English

Onze hulp

Ambulante hulp in het gezin

Eerstelijns ondersteuning aan gezinnen door onze gezinscoaches. Ze bekijken samen met de jongeren en hun ouders welke problemen er spelen en wie hierbij kan helpen.

Ambulante spoedhulp

Als de veiligheid van een kind acuut in gevaar komt, dan de-escaleren en stabiliseren wij met ambulante spoedhulp de crisissituatie. Zodat de veiligheid van het kind weer gewaarborgd wordt.

Jongeren coaching

Ondersteuning en begeleiding voor jongeren bij de uitdagingen die zij dagelijks ondervinden. We versterken hun competenties en praktische vaardigheden die ze nodig hebben om op eigen benen te kunnen staan.

VUHP

Praktische en intensieve ondersteuning op maat om er voor te zorgen dat kinderen veilig thuis kunnen blijven wonen

Daghulp

Specialistische integrale behandelprogramma’s voor kinderen met complexere problematieken. Deze programma’s worden in overleg met ouders en school, kinderdagverblijf of sportclub afgestemd en op maat gemaakt voor het kind.

OJ

Voorkomt verder vastlopen in het onderwijs voor leerlingen ( 8 – 18 ) met gedragsproblemen, depressiviteit, angstklachten, eetproblemen, negatief zelfbeeld, agressie of lichamelijke klachten zonder medische oorzaak.

Ouderschap Blijft / Parallel Solo Ouderschap

Bij ontwikkelingsproblemen van kinderen die een scheiding hebben gemaakt. Wie bieden ondersteuning bij het oplossen van conflicten, het maken van goede afspraken en het verbeteren van de communicatie tussen de ouders.

Begeleide bezoeken

Wanneer een kind uit huis is geplaatst.

Pleegzorg

Pleegzorg betekent dat een kind tijdelijk in een ander gezin gaat wonen, bij pleegouders. Er zijn verschillende vormen voor diverse situaties afhankelijk van de behoefte van het kind.

Verblijf in een gezinshuis

Als gedragsproblemen bij een kind of jongere zo heftig zijn dat thuis en in een pleeggezin wonen niet meer kan. Bij deze opvang is er intensieve begeleiding van een professionele hulpverlener: de gezinshuisouder.

Verblijf in een residentiële voorziening

Hier krijgen kinderen en jongeren de kans om op een rustige en veilige plek te werken aan hun toekomst. Wij bieden verschillende vormen van opvang in een residentie afhankelijk van de behoefte.

HGD / Uitgebreide intake

Staat voor Handelingsgerichte Diagnostiek en is een uitgebreide intake.

Diagnostiek en behandeling

Wanneer jongeren van twaalf jaar en ouder extra structuur en begeleiding nodig hebben. Dit gebeurt i.s.m. GGZ en LVB-experts.