Het belang van mediawijsheid: hoe je als ouder of docent leerlingen kan begeleiden in de digitale wereld

Gepubliceerd op: 28 november 2024

Mediawijsheid wordt steeds belangrijker in een tijd waarin schermen en sociale media niet meer weg te denken zijn uit het leven van jongeren. Femke Thoen, een ervaren trainer bij Jeugdformaat academie, biedt laagdrempelige trainingen aan op scholen, voor ouders en docenten. Haar missie: een positieve, realistische kijk op media bijbrengen en handvatten bieden om het online gedrag beter te begrijpen en te begeleiden. “Het gaat er bij onze training niet om welke sociale media er zijn of hoe je een account kunt beveiligen. Het draait om de vraag wat media met jongeren doet en hoe ouders en docenten hierover in gesprek blijven,” legt Femke uit.

Preventie, educatie en ontspanning

Een belangrijk onderdeel van de training is de ‘media-diamant’, een praktisch model dat ouders en docenten helpt in te zoomen op de verschillende facetten van mediagebruik. Femke: “Als ouders voortdurend conflicten hebben over schermtijd, helpt de media-diamant om niet alleen de nadelen, maar ook de positieve kanten van media te zien. Samen kijken we dan naar een balans, zodat het niet meer voelt alsof je als ouder alleen maar een ‘anti-standpunt’ hebt. Door minder frictie ontstaat er meer ruimte voor een open dialoog.”

Van zorgen naar samenwerking

De training richt zich vooral op het doorbreken van negatieve aannames rond het mediagebruik van jongeren. Een veelvoorkomend misverstand is dat jongeren zich door social media constant slecht over zichzelf voelen. “Ouders denken vaak dat een kind zich rot gaat voelen door die perfecte plaatjes op Instagram, maar veel jongeren gaan juist naar sociale media om zichzelf op te vrolijken,” zegt Femke. “Ze kijken dan grappige filmpjes of scrollen door memes om zich beter te voelen. Natuurlijk heeft sociale media invloed, maar het kan ook een bron van ontspanning en plezier zijn. De kunst is om een realistische blik te behouden en aan te sluiten bij wat jouw kind nodig heeft. Ook door vooral vragen te stellen, uitleg te geven over bijvoorbeeld algoritmes en zelf een goed voorbeeld zijn dragen bij aan een gezond media gebruik.”

Praktische handvatten en positieve voorbeelden

Een opvallend aspect van Femkes training is het delen van praktische tools en inzichten, zoals de app Family Link, waarmee ouders grenzen kunnen instellen voor het telefoongebruik van hun kinderen. “Langs het voetbalveld hoorde ik ouders onderling tips delen over deze app. Zulke tools helpen om de schermtijd te beheersen, zonder het meteen te verbieden,” vertelt Femke. “Wat ik merk, is dat ouders vaak zelf niet met deze technologieën zijn opgegroeid, en het is belangrijk dat ze onderling ervaringen uitwisselen en leren van elkaar.”

Tijdens de training worden ouders aangemoedigd om mediawijsheid actief in het dagelijks leven in te passen. “Het hoeft niet altijd alleen over restricties te gaan,” zegt Femke. “Bijvoorbeeld rond Sinterklaas kunnen ouders samen met hun kinderen scrollen op apps zoals Pinterest om inspiratie op te doen voor surprise-ideeën. Zo benut je de voordelen van internet en creëer je leuke momenten samen.”

In gesprek over online pesten en prestaties

Een van de hete hangijzers in mediawijsheid is online pesten. Femke legt uit: “Online pesten komt niet vaker voor dan fysiek pesten, maar het voelt voor jongeren heftiger, omdat het overal en altijd door blijft gaan. Waar je vroeger een veilige plek had buiten school, zoals thuis of op de sportvereniging is dat nu allemaal verweven door social media. Hierdoor heeft online pesten een intensere impact.” Het blijft voor ouders en docenten belangrijk om hierover in gesprek te blijven met leerlingen om het bewustzijn over dit onderwerp te vergroten.

Ook de druk rond prestaties speelt een rol, vooral door apps zoals Magister, waar ouders soms eerder cijfers zien dan hun kinderen. “Ouders zijn zich vaak niet bewust van de stress die dit kan veroorzaken. Soms zien ze een cijfer en reageren meteen, terwijl een kind nog niet eens de kans heeft gehad om zelf het cijfer te verwerken. Daarnaast verbergen kinderen cijfers ook wel eens met de gedachte dat ze weten dit toch wel weer op te halen. Iedereen heeft wel eens een ‘off-day’ en dat kan je net overkomen tijdens een toets. Je haalt een 4, maar weet eigenlijk al dat je de volgende keer weer een dikke voldoende gaat halen. Soms wil je het jezelf dan besparen om dit te delen met je ouders, omdat je het toch wel compenseert. In de training bespreken we hoe je deze informatie ook op een minder confronterende manier kunt benaderen.”

Vooruitkijken: de toekomst van mediawijsheid in het onderwijs

Tot slot ziet Femke een belangrijke taak voor scholen om het digitale aspect van media meer te omarmen. “Er zijn zoveel leerzame en interessante websites en apps die gebruikt kunnen worden om leerlingen op een positieve manier kennis te laten maken met de digitale wereld,” zegt ze.  “Helaas is dit nog niet goed geïntegreerd met de lesstof die de docenten over moeten brengen. Ook is er verschil tussen docenten die handig zijn met technologie en degenen die dat minder zijn. Mijn eerste paar online workshops vond ik ook echt doodeng! Door het gewoon te doen word ook ik er gelukkig steeds handiger in. Ik hoop dat scholen in de toekomst mediawijsheid als een standaard onderdeel van het lesprogramma opnemen, zodat leerlingen, ouders en docenten samen meer uit de mogelijkheden van digitale media kunnen halen. Zo lang dat nog niet zo is, ben ik blij met de maatregel dat de leerlingen hun telefoon in hun locker laten. Eerst de tijd nemen om te onderzoeken hoe dit beter kan.”

Dutch
English

Onze hulp

Ambulante hulp in het gezin

Eerstelijns ondersteuning aan gezinnen door onze gezinscoaches. Ze bekijken samen met de jongeren en hun ouders welke problemen er spelen en wie hierbij kan helpen.

Ambulante spoedhulp

Als de veiligheid van een kind acuut in gevaar komt, dan de-escaleren en stabiliseren wij met ambulante spoedhulp de crisissituatie. Zodat de veiligheid van het kind weer gewaarborgd wordt.

Jongeren coaching

Ondersteuning en begeleiding voor jongeren bij de uitdagingen die zij dagelijks ondervinden. We versterken hun competenties en praktische vaardigheden die ze nodig hebben om op eigen benen te kunnen staan.

VUHP

Praktische en intensieve ondersteuning op maat om er voor te zorgen dat kinderen veilig thuis kunnen blijven wonen

Daghulp

Specialistische integrale behandelprogramma’s voor kinderen met complexere problematieken. Deze programma’s worden in overleg met ouders en school, kinderdagverblijf of sportclub afgestemd en op maat gemaakt voor het kind.

OJ

Voorkomt verder vastlopen in het onderwijs voor leerlingen ( 8 – 18 ) met gedragsproblemen, depressiviteit, angstklachten, eetproblemen, negatief zelfbeeld, agressie of lichamelijke klachten zonder medische oorzaak.

Ouderschap Blijft / Parallel Solo Ouderschap

Bij ontwikkelingsproblemen van kinderen die een scheiding hebben gemaakt. Wie bieden ondersteuning bij het oplossen van conflicten, het maken van goede afspraken en het verbeteren van de communicatie tussen de ouders.

Begeleide bezoeken

Wanneer een kind uit huis is geplaatst.

Pleegzorg

Pleegzorg betekent dat een kind tijdelijk in een ander gezin gaat wonen, bij pleegouders. Er zijn verschillende vormen voor diverse situaties afhankelijk van de behoefte van het kind.

Verblijf in een gezinshuis

Als gedragsproblemen bij een kind of jongere zo heftig zijn dat thuis en in een pleeggezin wonen niet meer kan. Bij deze opvang is er intensieve begeleiding van een professionele hulpverlener: de gezinshuisouder.

Verblijf in een residentiële voorziening

Hier krijgen kinderen en jongeren de kans om op een rustige en veilige plek te werken aan hun toekomst. Wij bieden verschillende vormen van opvang in een residentie afhankelijk van de behoefte.

HGD / Uitgebreide intake

Staat voor Handelingsgerichte Diagnostiek en is een uitgebreide intake.

Diagnostiek en behandeling

Wanneer jongeren van twaalf jaar en ouder extra structuur en begeleiding nodig hebben. Dit gebeurt i.s.m. GGZ en LVB-experts.