Rots en Water voor samengestelde groep

Doelgroep
leerlingen
Niveau
Voortgezet onderwijs, VMBO, MBO
Type training
Sociale vaardigheden
Soort training
Groep
Locatie
Op locatie naar keuze
Training op maat
Beschikbaar

* Een samengestelde groep is een groep leerlingen op 1 school, maar die niet uit dezelfde klas komen, het is dus geen klassentraining.

Leerlingen worden in het contact met anderen dagelijks met keuzes geconfronteerd. Dit kan niet alleen erg lastig zijn, een verkeerde keuze kan ook voor problemen zorgen. Moet ik voor mezelf opkomen of kan ik maar beter zwijgen? Zeg ik mijn mening of hou ik me stil als ik het met iemand niet eens ben? Hoe ga ik om met de ander die iets doet wat ik niet wil? Welk effect heeft het als ik wat zeg en hoe reageert de ander daar dan op? Wat kan ik doen als ik gepest word?

Rots en Water richt zich op het vergroten van het zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en zelfreflectie. Het doel is om de leerling te helpen met de keuze om sterk over te komen als een Rots of mee te bewegen als Water. De training leert de leerlingen om bewuste keuzes te maken over het gedrag wat zij vertonen. Op een actieve manier maken we gebruik van oefeningen en technieken uit diverse verdedigingssporten. Hierdoor leren de deelnemers samenwerken, grenzen stellen en bewaken maar ook mee bewegen als zij iets moeten doen wat zij liever niet doen. Je kan niet altijd kiezen wat je doet, maar je kan wel altijd kiezen hoe je het doet.De invalshoek van de training is: leren door doen. Hiermee onderscheidt Rots en Water zich van andere trainingen waarbij er met name veel wordt gepraat.

Resultaat

Thema’s die aan bod komen:

  • stevig staan
  • ademkracht
  • focus en zelfbeheersing
  • lichaamstaal
  • grenzen aangeven en voelen bij de ander
  • samen sterk tegen pesten
  • jezelf vertrouwen
  • samenwerken

Doelgroep

Voor leerlingen van het primair onderwijs (groep 1 t/m 8), het voortgezet onderwijs en MBO.

Werkwijze

De training vindt plaats in een speel- of gymlokaal en wordt gegeven door een of twee trainers (afhankelijk van de groepsgrootte en problematiek). We starten met een intakegesprek en eindigen met een evaluatiegesprek, eventueel met een evaluatieverslag. Hierbij zijn ook de ouders aanwezig. De deelnemers krijgen een deelnemersmap waarin wekelijks een samenvatting van het behandelde thema en een aansluitende doe-opdracht wordt toegevoegd. Er vindt ook minimaal één ouderbijeenkomst plaats.

Aantal deelnemers

Maximaal 12 deelnemers

Duur

Afhankelijk van de wens van de school, bieden wij een variërend aantal bijeenkomsten aan, met het minimum van 6-8 bijeenkomsten (van 1,5 uur) tot 8-10 bijeenkomsten van een uur.

Meer informatie over deelname aan deze training?