Rots en Water, leren door doen

Doelgroep
Leerlingen
Niveau
Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
Soort training
Groep
Aantal deelnemers
Maximaal 8
Locatie
Op locatie naar keuze
Training op maat
Beschikbaar

Het kan een lastige keuze zijn, moet ik voor mezelf opkomen of kan ik me maar beter inhouden? Leerlingen worden in het contact met anderen dagelijks met deze keuze geconfronteerd. Dit kan niet alleen erg lastig zijn, maar een verkeerde keuze kan ook zorgen voor problemen. Kan ik maar beter stil blijven als ik het niet eens ben met de docent? Hoe ga ik met mijn klasgenoot om die mijn tablet leent zonder dat ik dit wil? Welk effect heeft het als ik wat zeg en hoe reageert de groep daar dan op?

Omgang met klasgenoten, gedrag in de klas en het maken van keuzes kunnen een uitdaging zijn op het moment dat je onzeker bent over jezelf of een kort lontje hebt. Daarbij lijdt dit af van waar de leerlingen echt voor naar school komen, om te leren!

Rots en Water richt zich op het vergroten van het zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en zelfreflectie met als doel de leerling te helpen met de keuze om sterk over te komen als een rots of mee te kunnen bewegen als water.

De training Rots en Water leert kinderen om bewust keuzes te maken over het gedrag wat zij vertonen. Op een actieve manier waarbij gebruik wordt gemaakt van oefeningen en technieken uit diverse verdedigingssporten leren kinderen samenwerken, grenzen stellen en bewaken maar ook mee bewegen als zij iets moeten doen wat zij liever niet doen. De invalshoek van de training is fysiek ervaringsgericht werken. Hiermee onderscheid Rots en Water zich van andere trainingen waarbij er met name veel wordt gepraat.

Resultaat

De deelnemers:

  • Kunnen bewust een keuze maken om voor zichzelf op te komen of mee te bewegen
  • Kunnen de rust bewaren in momenten van stress
  • Hebben meer zelfvertrouwen en zijn zich bewuster van eigen gedrag
  • Kunnen zichzelf weerbaar opstellen t.a.v. leeftijdgenoten

Doelgroep

Leerlingen van het basis onderwijs, voortgezet onderwijs en het MBO . De training is ook geschikt voor hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met hoog sensitiviteit.

Werkwijze

De training kan, afhankelijk van de wens van de school, met een variërend aantal bijeenkomsten aangeboden worden met het minimum van zes bijeenkomsten. Er kan een keuze gemaakt worden uit 6 bijeenkomsten van 1,5 uur tot 8 bijeenkomsten van één uur..

Aantal deelnemers

Maximaal 8