Groepsdynamiek en leiderschapsrollen
- Doelgroep
- Professionals
- Niveau
- Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
- Onderwerp
- Signaleren en communiceren
- Aantal deelnemers
- Maximaal 12
Het nieuwe schooljaar start met een rustig en afwachtende klas. De leerlingen kijken naar je en je voelt je opgelucht dat de eerste week relaxed is verlopen. Je hebt zin in dit jaar. Tegen de kerst lijkt het alsof de hele groep ruzie heeft met elkaar én met jou! Wat is er gebeurd? Je hebt geen idee… Hoe komt het dat deze klas weigert stil te zijn en aan het werk te gaan, terwijl de andere klas uit dit leerjaar zo fijn werken? Deze workshop geeft inzicht in de ontwikkelingen en fasen die elke groep doormaakt, en geeft handvatten om hier kundig mee om te gaan. Deze workshop daagt je uit om bij jezelf na te gaan welke geboden interventie bij je past en welke effect dat dit dan heeft op de groep en jouw functioneren. Met andere woorden: Hoe kan ik als docent passend leiding geven aan een groep zonder eigenheid te verliezen?
Opbouw
In de interactieve workshop krijgen de deelnemers theoretische kennis over de verschillende fasen van groepsontwikkeling en rol die docent aan kan nemen om de groep succesvol naar de volgende fase te begeleiden. Vooraf aan de workshop krijgen de deelnemers een vragenlijst zodat de trainer de workshop zo veel mogelijk toe kan spitsen op de situatie in de groep, school en de vragen van de deelnemers. We maken gebruik van verschillende actieve werkvormen, waarin met elkaar oefenen en ervaren aan kop gaan. In deze cursus is ruimschoots aandacht voor ieders persoonlijke stijl van lesgeven, en we proberen een ieder uit te dagen buiten de kaders te gaan denken.
De trainersacteur is gedegen getraind om een veilige en effectieve leersituatie te creëren, terwijl de trainer de lijn van het leerproces in de gaten houdt. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de deelnemers het meeste uit zichzelf en de workshop kunnen halen.
Resultaat
- De deelnemers kennen de fasen van groepsvorming vergroot.
- De deelnemers weten in welke fase hun klas zich bevind.
- De deelnemers kennen hun stijl van groepsbegeleiding
- De deelnemers kennen interventies om de groep effectiever te begeleiden.
- De deelnemers zetten effectieve interventies om de groepsdynamiek positief te beïnvloeden.
Duur
Dagdeel
Tip
Een combinatie met de workshop de-escaleren van agressie is zeer aan te raden.
