Effectief beïnvloeden met de Roos van Leary
- Doelgroep
- Professionals
- Niveau
- Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs, MBO
- Onderwerp
- Signaleren en communiceren
- Aantal deelnemers
- Maximaal 12
In het onderwijs heb je te maken met verschillende belangen en verwachtingen. De ouders van een leerling willen iets anders van jou, dan dat jij vindt dat jouw leerling nodig heeft. Een teamleider wil iets van een ouder en leerling waar jij het niet mee eens bent, maar hij wil wel dat jij hem ondersteunt tijdens een gesprek. In al deze situaties moet je positie kiezen en staan wat voor jouw belangrijk is. Hoe doe je dat? Wat maakt het soms lastig?
Opbouw
In de training werken we met het interactiemodel, de roos van Leary. Het model geeft een schematische weergave van verschillende gedragsmogelijkheden en het effect daarvan op anderen. De Roos van Leary geeft inzicht om bewust keuzes te maken in actie en reactie. We starten de training met een goede kennismaking met de Roos, vervolgens koppelen we daar eigen casuïstiek aan om eigen natuurlijke posities te herkennen en de positie van de andere te herkennen en de dynamiek die daardoor ontstaat met elkaar te onderzoeken. Na de training ga je naar huis met meer inzicht in jouw eigen gedrag in lastige situaties, je kent mogelijkheden om effectief te reageren en je hebt een uitdaging voor jezelf gesteld om in de praktijk mee aan de slag te gaan.
Resultaat
- De deelnemers herkennen de posities van het interactiemodel de Roos van Leary als zij in een lastige situatie verkeren.
- De deelnemers kennen hun automatische respons als zij in een lastige situatie verkeren.
- De deelnemers weten welke positie van de Roos hun uitdaging is.
Duur
1 dagdeel
Tip
Een combinatie met een dagdeel met een acteur geeft de kans om niet alleen de kennis op te doen, maar die kennis ook in de praktijk te brengen. De veilige setting van de training biedt de mogelijkheid om te experimenteren met nieuw gedrag.
