Coronavirus basisonderwijs

Beste ouders van kinderen in het basisonderwijs, 

Vanuit Schoolformaat zijn we als medewerkers nauw betrokken bij de leerlingen op de basisscholen in Zoetermeer en de gemeente Lansingerland.

We realiseren ons goed dat u momenteel voor een uitdaging staat om een balans te vinden / houden tussen de verzorging en begeleiding aan uw kinderen in combinatie met eventueel thuiswerken, onderwijs-taken, de mogelijke zorgen rondom het corona-virus.

Hieronder vindt u een aantal tips:

Bezorgdheid over een mogelijke economische malaise of een dreigend beddentekort in ziekenhuizen, daar hoef je kleine kinderen natuurlijk niet mee op te zadelen, maar een beetje uitleg kan zeker geen kwaad. Mogelijk heeft je kind ook vragen, biedt daar ook de ruimte voor.

Het helpt om net als op een schooldag een afwisseling aan te houden van activiteiten. Dus leermomenten, maar ook rustperiodes en vaste beweegmomenten. Maak afspraken, maar verwacht niet dat je kind alles meteen snapt en probeer niet geïrriteerd te raken als je kind bijvoorbeeld door een belangrijk werktelefoontje heen om een mandarijn zeurt. Wij hebben een voorbeeld van een dagprogramma gemaakt.

  • Je kunt zelf ansichtkaarten knutselen voor familieleden die je nu een tijd niet kunt zien 
  • Laat de kinderen een dagboekje bijhouden 
  • Spreid een tafellaken op de vloer en ga picknicken 
  • Maak van bloem, water en zout brooddeeg om mee te kleien 
  • Knutsel een kijkdoos van een lege schoenendoos. Kies een leuk thema als ‘het bos’ of ‘de dierentuin’
  • deel met vrienden of familie via de whatsapp ideeën of mooie momenten. Dat stimuleert en inspireert.

Dat kinderen in deze periode wat vaker op een scherm zullen kijken, is niet meer dan logisch. Je kunt filmpjes op YouTube natuurlijk ook gebruiken voor de nodige dagelijkse beweging, door samen te dansen.

Ouders kunnen zichzelf gek maken door constant bezig te zijn met schermtijd. Grote kans dat je teleurgesteld raakt in jezelf en je kind omdat het niet lukt. Een uitstekende truc om een jong kind los te weken van het scherm zónder daaropvolgende driftbui, komt van de Franse psycholoog Isabelle Filliozat. In plaats van een waarschuwing (‘nog 5 minuutjes’) ga je naast je kind zitten. Kijk mee en stel een vraag: ‘Wie is dat grappige figuurtje?’ Doordat je kind gaat praten over wat hij ziet, haal je hem uit de hypnose. Nu je contact hebt, is het gemakkelijk te zeggen dat het tijd is om aan tafel te gaan.

Deze verplichte kluizenaarstijd brengt ons in elk geval dit: minder haast. Pedagoog Krista Okma: ‘Eindelijk heb je tijd om je kinderen te laten meehelpen met koken. Dat vinden ze vaak erg leuk, maar het kost wel extra tijd. Of betrek ze bij andere klusjes die toch moeten gebeuren, zoals oud speelgoed uitzoeken, de was vouwen of de zolder uitruimen. Zet een muziekje aan en klets een beetje.’ Het mes snijdt aan twee kanten: die taken moeten toch gebeuren en iedereen blijft bezig.

‘Wanneer een kind iets zelfstandig uitvoert, voelt het zich autonoom en dat is belangrijk voor de ontwikkeling van het zelfvertrouwen’, zegt kindertherapeut Simone van Overbeek. ‘Zelfstandigheid aanleren gaat in kleine stapjes. Bij een 3-jarige kun je vaak prima beginnen met het aanleren van speelgoed opruimen en kleren in de wasmand stoppen.’

Ouders van nu willen graag op een positieve en geduldige manier met hun kinderen omgaan, dus leggen ze honderd keer uit dat zoonlief niet op de iPad mag. De valkuil van die manier van opvoeden is dat de spanning stiekem oploopt. Van binnen ben je allang flink geïrriteerd bent.

Hoe prachtig het voornemen om als serene ouder door het leven te gaan ook is, het heeft ook iets onnatuurlijks als je van binnen eigenlijk al aan het koken bent. Dan bestaat de kans dat je ontploft. Benoem je frustraties eerder en geef duidelijk je grenzen aan. Dan is je kind maar even boos op jou. Het kan niet altijd gezellig zijn.

Frisse lucht, even naar buiten. Het is een manier om energie kwijt te raken en nieuwe energie op te doen. Een wandelingetje door de buurt is makkelijk te realiseren, waarbij je ondertussen samen een spelletje speelt (wie vindt als eerst het cijfer4 op een nummerplaat – ik zie ik zie wat jij niet ziet – hoeveel passen hebben we nodig om bij de volgende lantaarnpaal te komen, ogen dicht en aan de hand een stukje meelopen, mits de leeftijd dat toelaat natuurlijk!).

Balspelletjes, stoepkrijten, vliegtuigjes vouwen en uitproberen en heksensoep maken, het kan allemaal.

Kinderen zullen de komende tijd waarschijnlijk toch verveeld raken, meer zeuren of herrie maken. ‘Elke ouder van een peuter kent de driftbuien, waarin je jezelf honderd keer hoort zeggen: ‘doe eens rustig, ben eens stil’. Meestal heeft dat weinig zin.  Creëer één plek in huis, het kan een mat zijn of een koepeltentje in de gang, waar je kind kan uitrazen als het helemaal gek wordt. Vaak moet die boosheid er gewoon even uit, dan kun je daarna weer door.

Zeker als er al spanningen zijn, kan de komende tijd van voortdurend op elkaars lip zitten, lastig worden. Als er twee ouders zijn, is het belangrijk dat je elkaar af en toe even een rustmoment gunt. Het kan ook zijn dat de één helemaal knetter wordt en de ander er beter mee kan omgaan. Verdeel de zorgtaken dan tijdelijk anders dan je normaal zou doen. Maak het bespreekbaar.

Merk je als ouder dat je een lijn dreigt over te gaan (schreeuwen tegen je kind of een tik uitdelen), stap dan even ‘uit de situatie’. Voorzie je al dat je deze periode niet gaat trekken, roep dan nu al hulp in van mensen uit je netwerk / familie / vrienden. Als je je zorgen uitspreekt, zal er vast meegedacht worden.

Ben je als ouders samen thuis, dan kun je in shifts werken. De een drie uurtjes in een aparte kamer achter de computer, de ander bij de kinderen. Maak voor jezelf een prioriteitenlijst, met wat af moet en wat kan wachten. Probeer de tijd zo duidelijk mogelijk in te delen en heb realistische verwachtingen. Wanneer je alles half doet – je werk en je tijd met de kinderen – dan ga je dit niet drie weken volhouden.

Het gevaar bestaat dat je kinderen als een soort activiteitenbegeleider door de dag gaat loodsen. Laat ze zelf een lijstje maken, of laat ze tekenen als je kind jong is. Hebben ze het zelf verzonnen, dan zullen ze eerder geneigd zijn het plan ook leuk te vinden.

Deze periode geeft de mogelijkheid om als gezin samen activiteiten te doen die je anders nooit doet. Het is een tijd waarin je als gezin ineens ongewoon veel tijd samen doorbrengt en dat kan juist heel mooi uitpakken. Zodat je kinderen later aan deze periode zullen terugdenken als een weliswaar rare en spannende tijd, maar ook een van bijzondere herinneringen.

Op de website van Villa Pinedo vindt u meer informatie hoe u gezamenlijk ouderschap kunt invullen. www.villapinedo.nl

Villa Pinedo biedt momenteel een gratis online training aan voor ouders (aanbod tot 6 april aanstaande) en er zijn online-buddy’s waar kinderen vanaf 10 jaar voor kunnen worden aangemeld. De online training voor ouders bestaat uit verschillende modules: o.a Communicatie met je ex-partner, Veranderingen voor je kind en Loyaliteitsconflicten.

Op de site van het Kenniscentrum Kind en Scheiding kunt u meer informatie vinden: www.kenniscentrumkindenscheidi...

Afbeeldingen mede mogelijk gemaakt door www.flaticon.com
Dutch
English

Onze hulp

Ambulante hulp in het gezin

Eerstelijns ondersteuning aan gezinnen door onze gezinscoaches. Ze bekijken samen met de jongeren en hun ouders welke problemen er spelen en wie hierbij kan helpen.

Ambulante spoedhulp

Als de veiligheid van een kind acuut in gevaar komt, dan de-escaleren en stabiliseren wij met ambulante spoedhulp de crisissituatie. Zodat de veiligheid van het kind weer gewaarborgd wordt.

Jongeren coaching

Ondersteuning en begeleiding voor jongeren bij de uitdagingen die zij dagelijks ondervinden. We versterken hun competenties en praktische vaardigheden die ze nodig hebben om op eigen benen te kunnen staan.

VUHP

Praktische en intensieve ondersteuning op maat om er voor te zorgen dat kinderen veilig thuis kunnen blijven wonen

Daghulp

Specialistische integrale behandelprogramma’s voor kinderen met complexere problematieken. Deze programma’s worden in overleg met ouders en school, kinderdagverblijf of sportclub afgestemd en op maat gemaakt voor het kind.

OJ

Voorkomt verder vastlopen in het onderwijs voor leerlingen ( 8 – 18 ) met gedragsproblemen, depressiviteit, angstklachten, eetproblemen, negatief zelfbeeld, agressie of lichamelijke klachten zonder medische oorzaak.

Ouderschap Blijft / Parallel Solo Ouderschap

Bij ontwikkelingsproblemen van kinderen die een scheiding hebben gemaakt. Wie bieden ondersteuning bij het oplossen van conflicten, het maken van goede afspraken en het verbeteren van de communicatie tussen de ouders.

Begeleide bezoeken

Wanneer een kind uit huis is geplaatst.

Pleegzorg

Pleegzorg betekent dat een kind tijdelijk in een ander gezin gaat wonen, bij pleegouders. Er zijn verschillende vormen voor diverse situaties afhankelijk van de behoefte van het kind.

Verblijf in een gezinshuis

Als gedragsproblemen bij een kind of jongere zo heftig zijn dat thuis en in een pleeggezin wonen niet meer kan. Bij deze opvang is er intensieve begeleiding van een professionele hulpverlener: de gezinshuisouder.

Verblijf in een residentiële voorziening

Hier krijgen kinderen en jongeren de kans om op een rustige en veilige plek te werken aan hun toekomst. Wij bieden verschillende vormen van opvang in een residentie afhankelijk van de behoefte.

HGD / Uitgebreide intake

Staat voor Handelingsgerichte Diagnostiek en is een uitgebreide intake.

Diagnostiek en behandeling

Wanneer jongeren van twaalf jaar en ouder extra structuur en begeleiding nodig hebben. Dit gebeurt i.s.m. GGZ en LVB-experts.